Het zit er wel in maar het komt er niet uit
8 tips voor kinderen die vastlopen op school
downloads
Het zit er wel in maar het komt er niet uit
Ondanks alle energie die je er in stopt komen sommige kinderen niet uit de verf. Schoolprestaties blijven achter bij de verwachtingen, terwijl je zeker weet dat ze veel meer in hun mars hebben.
Herken je dit?
Veel leerkrachten en ouders die ik spreek zien direct voor zich over welke kinderen dit gaat.
Volgens de toetsen presteren ze onder de maat, maar op andere momenten zie je dat ze hartstikke slim zijn.
Toch laten we ons vaak leiden door die toetsen. We gaan twijfelen aan de capaciteiten van het kind, en voor je het weet zitten ze in een traject van onderzoeken.
Die onderzoeken leiden vaak wel tot een label, maar zelden tot een oplossing waar het kind echt iets aan heeft.
Maar die oplossing is er wel!
20 jaar met deze kinderen werken – juist buiten de vaste procedures en protocollen van bijvoorbeeld dyslexiebehandelingen – hebben enorm veel inzichten opgeleverd over hoe het anders kan.
Wil jij je als ouder of leerkracht ook niet langer machteloos voelen? Lees dan mijn e-book. Het helpt je om vanuit verschillende invalshoeken naar dit probleem te kijken en is een eerste stap naar sterke, effectieve aanpak.
In het GRATIS e-book Het zit er wel in maar het komt er niet uit:
- breng ik de perspectieven van zowel leerkracht, ouders als kind in beeld
- vertel ik je meer over de verschillende manieren van denken en doen
- leg ik uit waarom het misgaat op school
- en geef ik je praktische tips om deze kinderen te helpen
Vanaf het moment dat ik met kinderen ben gaan werken heb ik steeds aan hen gevraagd: ‘Wat gebeurt er in je hoofd wanneer je dat doet?’ De grootste bron van informatie zit voor m’n neus in m’n eigen praktijk. Kinderen geven je zoveel informatie over hoe het bij hen werkt en welke strategieën ze ontwikkelen om tot oplossingen te komen. We vergeten het vaak gewoon te vragen.
De wetenschap achter het onderwijs en leerproblemen zoals dyslexie is steeds meer afgedwaald naar wat er in het brein gebeurt. Men is op zoek naar waarom het verkeerd gaat bij het kind en meester in het vaststellen dat er een probleem is. Maar moeten we kinderen niet gewoon zo helpen dat ze binnen hun mogelijkheden en talenten verder kunnen?